Sprawozdanie z realizacji projektu z zakresu tutoringu rówieśniczego.
Działania w ramach współpracy między nauczycielem odbywającym staż a opiekunem skłoniły nas do refleksji i poszukiwań nowych wyzwań. Tak narodził się pomysł na realizację projektu z zakresu edukacji teatralnej wśród uczniów klasy 2a oraz uczennic klas siódmych. Wyzwanie chętnie podjęły uczennice klasy 7b i 7c, które od czterech lat uczestniczyły w zajęciach koła teatralnego i przygotowywały z rówieśnikami zarówno etiudy teatralne jak i spektakle. Miały też okazję doskonalić swoje umiejętności w czasie przeglądów teatralnych. Zdobytą wiedzą i doświadczeniem chętnie podzieliły się z młodszymi koleżankami i kolegami. Mimo utrudnionych warunków wynikających z sytuacji, w jakiej obecnie funkcjonują szkoły, udało się rozpocząć współpracę i przygotować etiudy.
Dzisiaj po zakończeniu naszych działań możemy stwierdzić, że znacznie łatwiej byłoby usiąść wszystkim uczniom w jednej ławce i współpracować. Musieliśmy też dostosowywać nasze działania do zmian. Nasze próby w dużej części odbywały się przy komputerze. Cieszymy się, że uczniowie klasy 2a z dużą koncentracją i zaangażowaniem podejmowali kolejne działania, zgłaszali swoje propozycje i uważnie słuchali wskazówek starszych koleżanek. Zaskoczyli swoimi umiejętnościami, zdolnościami plastycznymi i dużą dawką cierpliwości w czasie kolejnych prób. Uczennice klas starszych z kolei sumiennie przygotowywały się do spotkań, zaskoczyły kreatywnością w poszukiwaniu twórczych rozwiązań, umiejętnością współpracy, trafnymi przemyśleniami, dużą dojrzałością i odpowiedzialnością za powierzone zadanie. Każdy z uczestników projektu nauczył się wielu nowych rzeczy. Premiera przedstawienia on-line, spotkała się z uznaniem widowni. To najlepsza ocena wysiłku za trud włożony w przygotowanie inscenizacji.
Nasze działania uważamy za ciekawe doświadczenie w poszukiwaniu nowych metod pracy. Z dumą obserwowałyśmy poczynania naszych uczniów, ich rozwój.
W przyszłym roku z pewnością podejmiemy dalsze działania w ramach tutoringu w myśl słów Benjamina Franklina ,,Powiedz mi, to zapomnę. Naucz mnie, to może zapamiętam. Zaangażuj mnie, to się nauczę.”
Poniżej prezentujmy efekty naszych działań.
Dziękujemy Panu Szymonowi Górnemu za pomoc techniczną oraz nagraniu etiud.
Opracowanie innowacji pedagogicznej: Anna Kwiatkowska, Joanna Rzemek-Błochowicz