Projekt interdyscyplinarny pod nazwą ,, Słoneczniki w literaturze i sztuce” zakończony.
Przez ostatnie trzy tygodnie uczniowie klasy 5 a realizowali na lekcjach języka polskiego , języka angielskiego i plastyki zadania w ramach projektu , którego głównym hasłem było słowo słoneczniki. Inspiracją do wszystkich zadań był tekst Joanny Kulmowej pt. ,, Słoneczniki”.
Na lekcjach języka polskiego uczniowie dokonali analizy tekstu i przygotowali pantomimę inspirowaną tekstem wiersza. Wykonali stroje, rekwizyty, wzbogacili etiudy oprawą muzyczną. Następnie redagowali jedną z wybranych form pisemnych – dialog ,czyli rozmowę słońca i słonecznika lub opis słonecznika. Samodzielnie wyszukali informacje i zaprezentowali je w formie prezentacji multimedialnych lub notatek . Na końcu przygotowali zaproszenia na spotkanie podsumowujące realizację zadań wykonanych w ramach projektu.
Na języku angielskim uczniowie tłumaczyli tytuły swoich etiud na język angielski , nauczyli się też śpiewać piosenkę o słonecznikach .
Z kolei na lekcjach plastyki poznali postać oraz twórczość Vincenta van Gogha. Następnie wykonali własne prace plastyczne inspirowane obrazem ,, Słoneczniki” lub tekstem wiersza.
Całość została zaprezentowana w czasie spotkania ,na które przybyli zaproszeni nauczyciele oraz uczniowie klasy 6b. Wcielili się oni w role recenzentów i dokonali oceny koleżeńskiej. Wskazali na duże zaangażowanie wszystkich uczniów klasy 5a , pomysłowość i współpracę w grupie. Z kolei uczniowie klasy 6b z zainteresowaniem obserwowali poczynania młodszych kolegów, pozytywnie ocenili wykonane przez nich zadania . Ich wypowiedzi zawierały wiele pozytywnych wzmocnień. Uczniowie wskazali mocne strony oraz te, nad którymi młodsi koledzy powinni popracować.
Mimo małego stresu wszyscy zaprezentowali się bardzo dobrze. Każda grupa wykazała się odpowiedzialnością . U wielu uczniów nastąpił duży rozwój , co można było zaobserwować w zmianach , jakie wprowadzili w swoich pantomimach od pierwszego do ostatniego dnia prezentacji, dopracowali pozostałe prace literackie i plastyczne.
Zadane to było wstępem do dalszej pracy metodą projektu na różnych przedmiotach , która czeka uczniów na podsumowanie zagadnień związanych z mitami .
Cele:
Zapoznanie z tekstem J . Kulmowej pt. ,,Słoneczniki
Wyrabianie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji w celu poszukiwania informacji na temat słoneczników.
Rozwijanie twórczego myślenia i wykorzystania wiedzy z różnych dziedzin do przygotowania prezentacji pantomimy i wykonani obrazów.
Przygotowanie pantomimy w oparciu o poznany wiersz
Wdrażanie uczniów do współdziałania w grupie
Kształtowanie poczucia estetyki
Wyrabianie poczucia odpowiedzialności i systematyczności.
Utrwalenie umiejętności redagowania zaproszenia, opisu.
Doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim
Pytanie problemowe – Dla kogo słoneczniki inspiracja?
Projekt przy wykonaniu wymagał integracji umiejętności, które uczniowie kształcą na różnych przedmiotach.
Zadania wykonane w ramach realizacji projektu :
Język polski
1.Zapoznanie z tekstem wiersza pt. ,,Słoneczniki – tekstem stał się jednocześnie inspiracją do wykonania dalszych zadań.
2.Przygotowanie pantomimy w oparciu o tekst wiersza z wykorzystaniem muzyki, rekwizytów, strojów. Nadanie tytułów etiudom.
3.Zredagowanie wybranej formy wypowiedzi : dialogu – rozmowy słońca i słonecznika lub opisu słonecznika ciekawe zaprezentowanie go zadania.
4.Przygotowanie zaproszeń na prezentacje zadań wykonanych w ramach projektu- zredagowanie tekstu na komputerze.
Plastyka
1.Zapoznanie z obrazami V. van Gogha
2.Wykonanie obrazów inspirowanych tekstem lub obrazami van Gogha
Z wykorzystaniem różnych technik.
3.Przygotowanie wystawy.
Język angielski
1.Tłumaczenie tytułów etiud na j. angielski.
2.Przygotowanie i zaśpiewanie piosenki w j. angielski o słonecznikach.
3.Powitanie i omówienie zadań wykonanych w ramach projektu w j. polskim i angielskim
W czasie realizacji projektu uczniowie wykorzystali umiejętności z j .polskiego , plastyki, muzyki, informatyki, j. angielskiego . Przygotowane opisy zostały zaprezentowane w formie prezentacji multimedialnych. Zadania zostały zaprezentowane w czasie zajęć otwartych dla uczniów klasy 6 i 8 oraz w obecności nauczycieli. Wybrani uczniowie klasy 6 przygotowali recenzje , dokonali oceny koleżeńskiej i przygotowali fotorelację.